Musikal - Ludwig.

Iskolan idag så gick vi och kollade på Ludwig. Musikalen var en klassisk rockmusikal och var hur bra som helst. Och eftersom jag har kvar pappret om hur musikalen kom till och vad den handlar om, tänkte jag skriva ner det till er :)

"En vacker vårkväll ringde Henrik Bergion till mig.
- Du, jag har just varit ute och vattnat och då kom jag på att Beethoven är rock'n roll! Kan vi inte skriva en musikal om honom?

Jag läste om Beethoven och insåg att hans liv var en spännande berättelse. Det var fyllt med- och motgångar och massor av dramtik. Ett perfekt underlag för en musikal! Vi bestämde oss för att skappa en parallell historia som utspelade sig i nutid med musiken arrangerad i mordern tappning.

Ludwid van Beethoven levde för över 2000 år sedan. Vad finns det för inspiration att hämta från ett liv i en annan tid? Jo, här kommer några exempel: Beethovens föräldrar hette Johann och Maria. I vår musikal heter de John B och Mary och är gamla 70-talsrockare.

Mozart och Haydn var viktiga i Beethovens liv. Det var tänkt att Mozart skulle undervisa honom men Mozart gick bort och istället fick Haydn ta över lärarrollen. Beethoven var aldrig nöjd med Haydns undervisningsmetoder. I vår tappning heter de Moose och Hayes och föreställer nutida kändisar. Jag har fabulerat fritt kring deras gestalter. När jag beskrev Hayes för Henrik utbrast han:
- Men Haydn var ju en snäll gammal farbror som gärna hjälpte alla. Hayes är ingen snäll gammal farbror! Det måste ju bli teater!

Beethoven sägs vara den första av de stora tonsättarena som verkade som fri konstnär. Tidigare hade kompositörerna varit beroende av hovets beställningar. Hovet representerades av "De Ouppnåeliga" - DO - som var företaget som har allt makt över musikindustrin.

Beethoven hade stora problem med sina kärleksaffärer. Trots att han förälskade sig flera gånger lyckades han aldrig skapa ett varaktigt förhållande. Verklighetens Beethoven hade alltid ett starkt stöd av sin bror, och efter broderns död sin brorson.

Beethoven drevs av en passionerad tro på rätten för alla att leva i frihet och att inte bli utnyttjade av de mäktiga. Han vurmade för Napoleon, men när han lät kröna sig till kejsare blev Beethoven oerhört besviken.

Beethoven drabbades av en hörselskada som ledde till total dövhet. Trots depressionner och självmordstankar fortsatte Beethiven att komponera. När han skrev nionde symfonin kunde han bara höra den inne i sitt eget huvud.

Musikalen Ludwig handlar om att det lönar sig att kämpa - trots allt!
Johan Wahlqvist"

Jag verkligen älskade denna musikal :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0